maanantai 1. joulukuuta 2014

Renault Megane - jakopääremontti

Saimme tehtäväksemme jakopääremontin vuosimallin 2004 Renault Meganeen. Asiakas valitti myös, että VVT -pyörä (Variable Valve Timing eli muuttuva venttiilin ajoitus) piti ääntä.

Aluksi otimme irti apulaitehihnat ja tuimme moottorin, jolloin saimme irroitettua jakopään puoleisen moottorin kannakkeen, jonka jälkeen pääsimme käsiksi jakohihnan suojiin.


Jakohihna näkyvissä
 

Suojien jälkeen pääsimme käsiksi itse jakohihnaan. Ensiksi lukitsimme kampiakselin lukitustyökalulla, joka ruuvattiin lohkossa olevasta pultinreiästä niin, että se esti kampiakselin liikkumisen kampiakselin ollessa tietyssä asennossa. Nokka-akselit lukittiin niihin tarkoitetulla lukitustyökalulla. Työkalu asetettiin nokka-akselien vaihteiston puoleiseen päätyyn. Piirsimme myös varmistukseksi merkit nokkapyöriin ja kampiakselin pyörään.


Nokka-akseleiden lukitustyökalu
 

Löysäsimme kiristimen ja otimme jakohihnan pois. Vaihdoimme vesipumpun ja kiristimen uusiin. Vaihdoimme myös VVT -pyörän, joka oli imunokka-akselissa.

Vesipumppu irti


VVT -pyörä
Imunokka-akselin hihnapyörä eli VVT-pyörä irti

 

Sitten vain uusi hihna paikalleen, lukitustyökalut pois ja moottoria käsin pyörittelemään testataksemme onko jako kunnossa.


Moottorin pyörittämistä käsin


 Kun jako oli kunnossa, kokosimme auton takaisin kasaan ja vaihdoimme samalla autoon talvirenkaat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti