tiistai 2. joulukuuta 2014

Toyota Soarerin jakopääremontti

Saimme tehtäväksemme vaihtaa jakopäähihnan ja sen kiristimen vuoden 1992 Toyota Soareriin.

Aluksi otimme irti akun, flektin, apulaitehihnan ja kaiken muun tarvittavan, jotta saimme jakopäähihnan näkyviin.

Jouduimme myös ottamaan syylärin irti, jotta pulttipyssy mahtuisi avaamaan kampiakselin hihnapyörän pultin.





















Jakopäähihna


Kampiakselin hihnapyörä oli "melko" tiukasti kiinni, joten jouduimme turvautumaan ulosvetäjään, jotta saimme hihnapyörän pois edestä. Hihnapyörässä oli neljä reikää, joista kahdessa oli kierteet. Laitoimme pultit ulosvetäjän läpi näihin reikiin ja ulosvetäjän kierretappia vääntämällä saimme hihnapyörän irti.


Tämän jälkeen laitoimme asetusmerkit kohdalleen ja sitten vanha kiristinrulla auki ja jakopäähihna pois. Jakopäähihna kiristyi erityisen vahapatruunan avulla.

Vahapatruunan mäntä ylös ponnahtaneena


Vahapatruuna ja lukitukseen patruunan männän lukitukseen käyttämämme poranterä

Vahapatruuna täytyi ottaa irti. Se oli kiinni kahdella pultilla, ja kun olimme saaneet sen irti, pistimme sen kiinni ruuvipenkkiin ja varovaisesti puristimme vahapatruunaa kasaan. Kun olimme saaneet vahapatruunaa tarpeeksi puristettua, lukitsimme patruunan poranterällä, ettei patruuna pääse laukeamaan ennen kuin kiristinrulla ja jakopäähihna ovat paikoillaan. Kun hihna, kiristin ja patruuna olivat paikoillaan, otimme poranterän irti ja patruunan mäntä pääsi kiristämään jakopäähihnan.

Tämän jälkeen moottorin pyörittelyä käsin, ja tietenkin se toimi kuin junan vessa! Sitten auto kasaan ja kovaa ajoa taas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti