maanantai 8. joulukuuta 2014

Automaattivaihteisto momentinmuuntimella

Automaattivaihteistoja on useita erilaisia. Tällä kertaa pureudutaan automaattivaihteistoon, jossa on momentinmuunnin.

Momentinmuunnin on kiinnitetty vauhtipyörään, josta se saa liike-energiansa. Momentinmuunnin pitää sisällään pumppu-, staattori- ja turbiinipyörät. Pumppupyörä pumppaa kovalla paineella vaihteistoöljyä turbiinipyörälle, joka välittää voiman vaihteistolle. Staattoripyörä puolestaan ohjaa pumppupyörän linkoamaa öljyä turbiinipyörälle niin ettei öljyä pääse livahtamaan muualle kuin turbiinipyörälle, joten luistoa ei juurikaan esiinny vaihteistossa.

Momentinmuunnin

Pumppupyörä

Staattoripyörä

Turbiinipyörä, jonka päällä staattoripyörä


Kun auto saavuttaa tasaisen nopeuden, momentinmuuntimen sisällä oleva painelevy lukitsee pumppu- ja turbiinipyörän toisiinsa.

Momentinmuuntimelta lähtee sisäänmenoakseli vaihteistoon. Akselilta voima välittyy planeettapyörästöihin, joita monilevykytkimet käyttävät lukitsemalla tietyt hammasrattaat, jolloin saadaan sopiva vaihde päälle.





Monilevykytkinpakka



Planeettapyörästö, joka sisältää suuren aurinkopyörän, jonka ympärillä planeettapyörät pyörivät



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti