tiistai 20. toukokuuta 2014

Startin mittailua

Herätejännite mitataan laittamalla ensin virrat päälle. Sitten laitetaan yleismittarin toinen mittapää startin plussaan ja toinen pää startin runkoon.


Käynnistimen virta mitattiin starttiin menevästä pluskaapelista.


Akun lepojännite oli 12,16V ja käynnistyksen aikana jännite käväisi lukemassa 9,99V.
Jännite käynnistyksen aikana

Plusmerkkinen jännitehäviö mitataan laittamalla yleismittarin toinen mittapää akun plusnavalle ja toinen pää akulta lähtevän plusjohdon päähän. Miinusmerkkinen jännitehäviö mitataan laittamalla toinen pää akun miinusnavalle ja toinen startin runkoon.
Plusmerkkinen jännitehäviö oli 0,031V ja miinusmerkkinen jännitehäviö 0,295V.

Kun autoa käynnistetään, startin solenoidi magnetisoituu, jolloin se liikuttaa bendix -laitetta, joka mahdollistaa virran kulun sähkömoottorille, minkä johdosta käynnistinmoottorin hammasratas alkaa pyöriä . Samanaikaisesti bendix -laite työntää starttimoottorin hammasrattaan vauhtipyörän kehään. Hammasrattaan pyörittäessä vauhtipyörää, käynnistyy moottori. Kun käynnistetty ja virtalukko käännetään pois startilta, virrankulku solenoidille lopetetaan jolloin magnetisointi loppuu ja bendix -laite palautuu lähtöasentosaansa samalla vetäen hammasrattaan pois vauhtipyörän kehältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti