tiistai 9. huhtikuuta 2013

Vetoakseleiden huolto ja rakenteen tutkiminen



Harjoitustyö
 Vetoakseleiden huolto ja rakenteen tutkiminen

Ulomman vetonivelen irrotus ja purku:
Irrotus

Ennen työn aloittamista pitää muistaa laittaa suojahanskat ja pitää niitä koko työn ajan, sillä vetoakselissa on paljon voiteita ja kemikaaleja, jotka eivät ole hyväksi iholle. Yllä olevassa kuvassa vetoakseli on kiinnitettynä tiukasti ruuvipuristimeen. Tässä vaiheessa akselin kunto tarkastettiin silmämääräisesti. Siinä ei saa olla säröjä, vääntymiä, kolhuja tms.
Purku aloitetaan suojakumin kiinnikkeen poistosta. Koska meidän vetoakseli oli harjoitusakseli, kiinnitysside oli löysä ja se lähti käsin vetämällä pois. Tämän jälkeen vedimme suojakumin akselin varrelle pois tieltä.


Kuvassa näkyy hyvin akselin ulompi nivel, jossa on lukkorengas. Nivel irrotettiin levittämällä lukkorengasta pihdeillä ja vetämällä niveltä samaan aikaan pois.

Purku
Ennen nivelen purkua puhdistimme rasvoja pois niin paljon kuin oli mahdollista. Tällöin purkamisesta tuli helpompaa. Purimme laakerien kaikki osat ja puhdistimme ne.

Purkamisen jälkeen tarkistimme kaikkien osien kunnon. Kaikki muu oli kunnossa, mutta suojakumi oli erittäin pahasti halkeillut ja kulunut. Emme kuitenkaan vaihtaneet sitä, koska meillä oli harjoitusakseli.

Kokoaminen
Kuvassa näkyy keskellä lukkorengas ja sen väkäset.
Kokosimme nivelen samalla tavalla kuin sen purimmekin. Kokoamisen jälkeen nivelpesään, laakereihin ja suojakumiin laitettiin runsaasti voiteluvaseliinia. Nivel laitettiin takaisin akseliin taas avaamalla pihdeillä lukkorengasta ja työntämällä nivel oikeaan kohtaan. Suojakumi asetettiin takaisin paikoilleen ja siihen laitettiin uusi kiinnike (kiinnikkeet ovat kertakäyttöisiä). Käytimme sen kiristämiseen alla olevaa työkalua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti