tiistai 9. huhtikuuta 2013

Kytkimen ja vaihteiston irrottaminen

Juu, kytkintä ja vaihteistoa lähdettiin irrottelemaan vuoden 2001 Renault Cliosta. Edellämainitut voimansiirron kannalta elintärkeät osat osoittautuivat kuitenkin yllättävän hankaliksi irrottaa.





Moottorinkannatin paikoilleen





Vetari









Vaihteiston ja kytkimen tuenta

Sitten avasimme pultit, mutta vaihteisto ei mahtunut pois, joten jouduimme laskemaan apurunkoa. Apurunko oli kiinni neljällä isolla pultilla ja muutamalla pienemmällä pultilla. Isoista pulteista yksi lähti aivan kuten pitikin. Loput kolme piti porata ja leikata rälläkällä pois.

 Vaikka laskimme alustaa, niin vaihteisto ei suostunut vieläkään yhteistyöhön kanssamme. Jouduimme käyttämään voimakeinoja ja turvautumaan kioskinavaajaan eli sorkkarautaan. Uskollinen ystävämme, herra sorkkarauta, sai suostuteltua vaihteiston irtoamaan.



Vaihteisto, vauhtipyörä ja kytkinlevy.








Vaihteisto avattuna ja purettuna pienempiin osiin.


1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen kirjoitus. Minkälaisella porakoneella teitte reiät vanteisiin? Olen kuullut, että ilmeisesti magneettiporakone olisi siihen sopiva. Veljeni työskentelee autopajalla, ja hänellä muistaakseni sellainen löytyy. Monen monta vaihetta näyttää olevan.
    https://www.stc.fi/s%C3%A4hk%C3%B6ty%C3%B6kalut/magneettijalkaporakoneet/

    VastaaPoista