tiistai 9. huhtikuuta 2013

Rengastyöt



Harjoitustyö: Rengastyöt

Katsoimme ensin renkaiden ja vanteiden merkinnät, jotka kirjoitimme ylös.


 Sen jälkeen tyhjensimme renkaan avaamalla venttiilin sielun. Kun rengas saatiin tyhjennettyä, otimme tasapainotuspainot irti rengaspainopihdeillä.
Tämän jälkeen otimme renkaan irti vanteen ulkoreunasta irrotuspuristimen avulla.


 Kun rengas saatiin vanteesta irti, laitoimme pyörän rengaskoneen työpöytään kiinni. Laitoimme leuat kiinni ja tarkistimme, että ne ovat kunnolla reunoissa kiinni. Seuraavaksi otimme rengasraudan ja saimme nostettua renkaan reunan hyvin irti ilman ongelmia. Teimme saman sisäreunalle ja sekin sujui ongelmitta.
Rasvasimme renkaan reunat ja laitoimme renkaan takaisin kiinni vanteeseen.


Rengas laskeutui vanteelle hyvin. Lopuksi laitoimme renkaaseen ilmat.
Tämän jälkeen tasapainotimme renkaan.

Pyörien tehtävä ajoneuvossa
Vain renkaat koskettavat autossa tiehen, joten niillä on suuri vaikutus auton ohjaukseen, jarrutukseen sekä suuntavakauteen. Ne kantavat auton kuorman sekä huolehtivat vaimennuksesta ja vierinnästä. Renkaiden tulee ohjata autoa ajopinnan olosuhteista huolimatta joten renkaan pinnan täytyy olla kunnossa sekä rengaspaineet kohdillaan. Renkaat vaimentavat autoon kohdistuvat iskut joten ajaminen on miellyttävää.

Renkaan merkinnät
195/65 R 15 91 T
195 = renkaan leveys millimetreissä
65 = profiilisuhde
R = vyörengas
15 = vanteen koko, halkaisija tuumissa.
91 = kantavuusindeksi joka on tässä renkaassa 615kg
T = nopeusluokka, joka tässä tapauksessa on 190km/h.

Vanteista löytyi merkinnät 6½Jx15H2,
jossa 6½ = vanteen leveys tuumina
J = vanteen reunasarven muotoa osoittava kirjain
X = vanteen pohjauoman muoto
   x= yksiosainen vanne
  - = moniosainen vanne
15 = vanteen nimellishalkaisija tuumina
H2 = vanneuoman tyyppi

Kulutuspintojen urasyvyydet ja nastojen määrä
Renkaiden kulutuspinnan syvyyden tulisi olla vähintään 4 - 5 mm. Lain mukaan kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyys on oltava vähintään 1,6 mm ja talvirenkaiden vastaava 3,0 mm.
Nastamääräysten mukaan nastojen määrä renkaiden välillä ei saa vaihdella enempää kuin 25 prosenttia.

Kuinka perustelen asiakkaalle uusien renkaiden hankintasuosituksen?
Jos kulutuspinnan urien syvyys on liian vähäinen tai nastojen määrä heittelee liikaa renkaiden välillä, on asiakkaalle hyvä suositella uusien renkaiden hankintaa.

Väärien rengaspaineiden vaikutus auton käyttäytymiseen
 Väärät ilmanpaineet vaikuttavat auton ajokäyttäytymiseen ja renkaiden ennenaikaiseen kulumiseen. Vierintävastus kasvaa, jolloin renkaiden kuluminen sekä polttoaineen kulutus lisääntyy.

Epätasapainossa oleva rengas
 Epätasapainossa olevat pyörät kuluttavat renkaita, iskunvaimentimia sekä alustaosia.

Työturvallisuus
 Rengaskoneen melutaso voi olla jopa 85dB, joten kuulosuojaimien käyttö olisi suositeltavaa. Rengastöissä keskittyminen ei saa herpaantua hetkeksikään, koska keskittymisen herpaantuessa renkaiden kyljet voi repeytyä ja vanteet voi naarmuuntua.

1 kommentti:

  1. Kiitos tästä. Meillä on jotain ongelmaa renkaissa. Olemmekin miettineet, tulisivatko uudet renkaat nyt kysymykseen, vai kokeillaanko nykyiset saada kuntoon ammattilaisen avulla. Voi olla, että käymme niitä jossain näyttämässä. Esimerkiksi noista merkinnöistä meillä ei kovinkaan paljoa ole tietoa. https://rengasset.fi/palvelut/renkaat

    VastaaPoista