tiistai 17. joulukuuta 2013

Moottorinohjauksen periaate

Moottorinohjainlaite vastaanottaa antureilta signaaleja (tulosignaali). Kun moottorinohjainlaite lukee tunnistimilta tulevia tietoja, ja tietojen perusteella se lähettää signaaleja käyttölaitteille (lähtösignaali).

Sytytysjärjestelmä säätää sytytyshetken ja sytytysjännitteen.

Moottorinohjainlaite suorittaa monia tehtäviä, kuten esimerkiksi sovittaa kuormitustilanteisiin, ulkoisiin olosuhteisiin ja käyttötilanteisiin, tallentaa vikakoodeja sekä muuttaa kuljettajan viestimät kuormituspyynnöt toiminnoiksi.

Pakolliset tiedot mitä moottorinohjainlaitteen pitää saada:
- Ilmamassa (imusarjan painetunnistin ja imuilman lämpötilatunnistin)
- Kuljettajan kaasun painaminen
- Kaasuläpän asentosignaali
- Nokka-akselin ja kampiakselin asennot
- Lambda- ja nakutustunnistimet

Nakutustunnistin tarkkailee, että sytytyshetki ei ole liian aikainen.
Lambdatunnistin kertoo polttoaineseoksen seossuhteesta, ja näillä tiedoilla seossuhdetta säädetään.

Kampiakselin asema-anturi:
- Moottorin kierrosluvun mittaus
- Seuraavien optimointi
 -sytytyshetki
 -suihkutushetki
 -suihkutuksen kesto

Nokka-akselin Hall-anturi:
- Suihkutushetken ja sytytyshetken synkronointi kaasunvaihtotyöhön

Moottorin käyttölaitteet:
-Kaasuläppä säätää moottorin sisään imettävän ilman määrää
-Suihkutusventtiili
-Sytytyspuola ja sytytystulppa
 -mitä korkeampi on kierrosluku, sitä aiempi on sytytyshetki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti