Aluksi otimme irti apulaitehihnat ja tuimme moottorin, jolloin saimme irroitettua jakopään puoleisen moottorin kannakkeen, jonka jälkeen pääsimme käsiksi jakohihnan suojiin.
Jakohihna näkyvissä |
Suojien jälkeen pääsimme käsiksi itse jakohihnaan. Ensiksi lukitsimme kampiakselin lukitustyökalulla, joka ruuvattiin lohkossa olevasta pultinreiästä niin, että se esti kampiakselin liikkumisen kampiakselin ollessa tietyssä asennossa. Nokka-akselit lukittiin niihin tarkoitetulla lukitustyökalulla. Työkalu asetettiin nokka-akselien vaihteiston puoleiseen päätyyn. Piirsimme myös varmistukseksi merkit nokkapyöriin ja kampiakselin pyörään.
Nokka-akseleiden lukitustyökalu |
Löysäsimme kiristimen ja otimme jakohihnan pois. Vaihdoimme vesipumpun ja kiristimen uusiin. Vaihdoimme myös VVT -pyörän, joka oli imunokka-akselissa.
Vesipumppu irti |
VVT -pyörä |
Imunokka-akselin hihnapyörä eli VVT-pyörä irti |
Sitten vain uusi hihna paikalleen, lukitustyökalut pois ja moottoria käsin pyörittelemään testataksemme onko jako kunnossa.
Moottorin pyörittämistä käsin |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti