torstai 3. lokakuuta 2013

Lambda-anturin toiminta ja mittaaminen

Lambda-anturi sijaitsee pakoputkessa. Lambda-anturin tehtävä on kertoa moottorinohjainlaitteelle pakokaasujen jäännöshappipitoisuuden määrä. Tämän tiedon perusteella voidaan päätellä millaisella pitoisuudella polttoaine-ilmaseos on palanut (rikas/laiha). 

Optimaalinen lambda-arvo on tasan 1, eli ilmaa on 14,7 kg yhtä kiloa polttoainetta kohden. Rikkaalla seoksella käydessään lambda-arvo on alle 1, eli ilmaa on vähemmän kuin 14,7 kg yhtä kilogrammaa polttoainetta kohden. Laihalla seoksella lambda-arvo on yli 1.

Lambda-anturin toiminta perustuu ZrO-keramiikkaan, ja lambda-anturi tarvitsee yli 600C lämpötilan toimiakseen. Keramiikkapintojen välille syntyessä happipitoisuuseroa keramiikan päiden välille syntyy jännite-eroa. Rikkaalla seoksella muodostuva jännite on n. 0,8-0,9V, kun taas laihalla seoksella jännite on lähes 0V.

Moottorinohjausjärjestelmä pyrkii pitämään seoksen stökiometrisenä (optimaalisena) laihentamalla ja rikastamalla seossuhdetta. Kun jännite on yli 0,45V, seosta laihennetaan, ja kun jännite laskee alle 0,45V, seosta rikastetaan. Katalysaattori toimii tehokkaimmin, kun seossuhde muuttuu jatkuvasti.

Mittasimme Santun ja Janinan kanssa oskilloskoopilla koulumme harjoitusmoottorin lambda-anturille kulkevaa jännitettä. Oskilloskoopin asetimme kiinni lambda-anturin virta- ja maadoitusjohtoon. 

Lambda-anturi

Oskilloskooppi

Toimintakäyrä esittää kuinka seossuhdetta muutetaan joka sekunti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti